DEVAM: 127. Cuma Günü
Ğusletmek
حَدَّثَنَا
ابْنُ أَبِي
عَقِيلٍ
وَمُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
الْمِصْرِيَّانِ
قَالَا
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
قَالَ ابْنُ
أَبِي
عَقِيلٍ
أَخْبَرَنِي
أُسَامَةُ
يَعْنِي ابْنَ
زَيْدٍ عَنْ
عَمْرِو بْنِ
شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرِو بْنِ
الْعَاصِ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهُ
قَالَ مَنْ
اغْتَسَلَ
يَوْمَ
الْجُمُعَةِ
وَمَسَّ مِنْ
طِيبِ
امْرَأَتِهِ
إِنْ كَانَ
لَهَا وَلَبِسَ
مِنْ صَالِحِ
ثِيَابِهِ
ثُمَّ لَمْ
يَتَخَطَّ رِقَابَ
النَّاسِ
وَلَمْ
يَلْغُ
عِنْدَ الْمَوْعِظَةِ
كَانَتْ
كَفَّارَةً
لِمَا بَيْنَهُمَا
وَمَنْ لَغَا
وَتَخَطَّى
رِقَابَ
النَّاسِ
كَانَتْ لَهُ
ظُهْرًا
Abdullah bin Amr bin
el-As (r.a.), Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu
haber vermiştir: "Her kim cuma günü gusleder, -varsa- hanımının kokusundan
sürünür, en güzel (temiz) elbisesini giyer, insanların omuzları üzerinden aşmaz
ve hutbe esnasında konuşmazsa (bunlar) iki cuma arasındaki (günahlara) keffaret
olur. Konuşan ve insanların omuzlarına basan kimseye ise (cuma namazı) Öğlen
namazı (gibi) olur, (Ancak öğlen namazının sevabını alır."
Diğer tahric: Nesai,
cum'a'; İbn Mace, ikame; Ahmed b. Hanbel, I, 93;IV, 9, 10, 104.
AÇIKLAMA: Bu Hadis de önceki hadislerde olduğu gibi cuma
günü müslümanların temiz olmalarını, insanlara eziyet verecek koku ve
davranışlardan sakınmalarını ve hutbe esnasında konuşmamalarını tavsiye
etmektedir.
"Varsa
hanımının kokusundan sürünür" cümlesinden maksat, kendilerinin kokusu
olmadığı takdirde hanımların kokularını kullanabileceklerine işarettir. Çünkü
kadınlar, genellikle koku bulundururlar.
ek
not-----------Günümüzde kadınların kullandıkları kokuların bazısı erkeği çeken
Peromon ve erkeğe uygun olmayan farklı kimyasallar içerebilmektedir. Nebiyy-i
zi-şan'ın kasdettiği kadın kokusu bildiğimiz esans yağlarının türevleri idi.
İnsan Promonu tartışmalı olsa da cuma günü esans'tan şaşmamak tavsiyemdir.
Allah en iyi bilendir.------- (Mahir)
"İnsanların
omuzları üzerinden aşmak" ise, sonradan gelen bir kimsenin ön saflara
geçebilmek için cemaate eza etmesi, onların üzerlerinden geçmesidir. Efendimiz,
her konuda olduğu gibi, burada da sevap kazanmak kasdıyla bile olsa, müslümana
eziyet edilmemesini emretmiştir.
Bu
tavsiyelere uymayan kimsenin ise iki cuma arasındaki hatalara keffaret olan
ecirden istifade edemeyeceği, cumanın sevabını bile alamayıp sadece öğle
namazının sevabını alabileceği Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tarafından haber verilmiştir.